A Monster Calls

Ο Βρετανός Conor O'Malley ζει μόνος στο σπίτι με τη μητέρα του Lizzie και είναι αναγκασμένος στην πολύ τρυφερή ηλικία των 12 χρόνων του (too old to be a kid, too young to be a man) να διαχειριστεί μια αλληλουχία εξαιρετικά στενάχωρων καταστάσεων.
- Ο πατέρας του έχει ήδη χωρίσει με τη μητέρα του, για να ζήσει στην Αμερική με τη νέα του οικογένεια.
- Η μητέρα του έχει διαγνωσθεί με καρκίνο και υποβάλλεται σε συνεχείς χημειοθεραπείες. Ο ίδιος παρακολουθεί τις προσπάθειές της, αλλά δείχνει ανήμπορος να τη βοηθήσει. Απλώς θέλει να ακούει από την ίδια μόνον καλά νέα για την πορεία της υγείας της. 
- Στο σχολείο, λόγω και της αδύναμης σωματοδομής του, υφίσταται bullying από τους πιο ανεπτυγμένους σωματικά αλλά και ιδιαίτερα θρασείς συμμαθητές του. 
- Αργά ή γρήγορα θα πρέπει να μετακομίσει για πάντα στο σπίτι της γιαγιάς του, που, στο δικό του μυαλό, είναι μια γυναίκα ιδιαίτερα αυστηρή, απαιτητική έως και κακή.


Απέναντι από το σπίτι τους βρίσκεται ένα παλιό νεκροταφείο και ένα τεράστιο γέρικο δέντρο. Ο Conor συχνά πετάγεται από τον ύπνο του πάντα με τον ίδιο εφιάλτη : 
- Η γη στο παλιό νεκροταφείο αρχίζει να σκίζεται, η μητέρα του κρέμεται στο κενό, ο ίδιος προσπαθεί να την κρατήσει αλλά δεν τα καταφέρνει και τη βλέπει με απόγνωση να γλιστράει από το χέρι του και να χάνεται σε ένα βάραθρο. 


Όλο αυτό, βέβαια, το σκηνικό είναι αλληλένδετο με την κατάσταση της υγείας της μητέρας του, που διαρκώς επιδεινώνεται και δείχνει μη αναστρέψιμη. 
Έτσι, ο πατέρας του επιστρέφει προσωρινά από την Αμερική για να μιλήσει μαζί του και να του πει τις αλήθειες που θα ήθελε να ξέρει, ενώ η γιαγιά του έρχεται για να βοηθήσει τη μητέρα του στο σπίτι και στο νοσοκομείο αλλά και να του συμπαρασταθεί ψυχολογικά στις δύσκολες αυτές στιγμές. 




Ο Conor πιέζεται αφόρητα σε όλα τα μέτωπα και ψάχνει απεγνωσμένα να βρει κάτι ή κάποιον για να κρατηθεί και να συνεχίσει τη ζωή του. Η ιδιαίτερα ανεπτυγμένη φαντασία του αλλά και η καλλιτεχνική του φύση, που κληρονόμησε από τη μητέρα του, θα "ζωντανέψουν" το απέναντι από το σπίτι τους γέρικο δέντρο και θα του δώσουν τη μορφή ενός γιγάντιου Τέρατος. Αυτό, θα τον επισκεφτεί ένα βράδυ στις 12.07 (από εδώ προέκυψε προφανώς και ο ελληνικός τίτλος της ταινίας "7 Λεπτά Μετά τα Μεσάνυχτα") και θα του διηγηθεί σε τρεις διαδοχικές επισκέψεις του τρεις σπουδαίες ιστορίες. Μετά από την ολοκλήρωση και της τρίτης ιστορίας, στην τέταρτη και τελευταία επίσκεψή του, το Τέρας θα απαιτήσει από τον Conor να του διηγηθεί πλέον και αυτός τη δική του ιστορία, που θα είναι ταυτόχρονα και η δική του αλήθεια. Ο Conor δέχεται και ξεκινάει με το Τέρας ένα απίστευτο και αξέχαστο ταξίδι θάρρους, πίστης και αλήθειας μέχρι την τελική λύτρωση, πιστεύοντας ότι έτσι θα βοηθηθεί τόσο ο ίδιος όσο και η μητέρα του. 


Η τρίτη κατά σειρά ταινία του εξαιρετικά ταλαντούχου Καταλανού σκηνοθέτη Juan Antonio García Bayona (The Orphanage, The Impossible) , που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Patrick Ness , διαπραγματεύεται την ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία της ενηλικίωσης του μικρού Conor μέσα από την αναγκαστική διαχείριση της επικείμενης απώλειας της πολυαγαπημένης του μητέρας. Το σενάριο είναι του Patrick Ness, που ασφαλώς διασφαλίζει την πιστή μεταφορά της ιστορίας του βιβλίου στην οθόνη.


Σίγουρα, έχουν γυριστεί πολλές και καλές ταινίες γύρω από την ενηλικίωση και τη διαχείριση της απώλειας. Η ταινία A Monster Calls δεν είναι απλά μια καλή ταινία. Είναι συγκλονιστική. Είναι  γροθιά στο στομάχι. Είναι απερίφραστα ένα μικρό αριστούργημα. Και για όλο αυτό "ευθύνεται" σαφώς και το τρομακτικό Τέρας, που αναλαμβάνει μέσα από τις ιστορίες του να βοηθήσει τον μικρό Conor ώστε να κατανοήσει τους ανθρώπους αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό με ενδιαφέρουσες επισημάνσεις και ανατροπές. Η αφήγηση των δύο πρώτων ιστοριών (η τρίτη είναι πολύ σύντομη) μέσα από τις εικόνες και η προβολή τους με αισθητικά άρτια animation είναι απλά φανταστική. 


Εννοείται ότι η ταινία είναι δραματική εκ του θέματός της και σε καμία περίπτωση δεν είναι θρίλερ με κάποιο τρομακτικό στοιχείο, που μπορεί έστω και να σας ανησυχήσει. Σε όλη τη διάρκειά της, πάντως, θα αναρωτηθείτε πολλές φορές  για το εξής :
- Τελικά ποιος έχει μεγαλύτερη ανάγκη βοήθειας; Αυτός που δοκιμάζεται από μια αρρώστια έως ότου φύγει από τη ζωή ή αυτός που μένει πίσω για να συνεχίσει τη δική του;
Την απάντηση θα τη δώσει προς το τέλος της ταινίας το Τέρας ύστερα από ένα εντυπωσιακό και ανατρεπτικό τελευταίο μισάωρο, κατά τη διάρκεια του οποίου δύσκολα θα συγκρατήσετε τα δάκρυά σας. Αλλά ακόμη και αν τα καταφέρετε, περισσότερο και από σίγουρο είναι ότι θα νιώσετε την ανάγκη να γίνετε καλύτεροι άνθρωποι.




Από τους ηθοποιούς, ο μικρός Lewis MacDougall στον ρόλο του Conor, γνωστός από την ταινία Pan, είναι εκπληκτικός, αφού καταφέρνει να σηκώσει ουσιαστικά μόνος του όλο το βάρος της ταινίας. Είτε είναι σιωπηλός, είτε έχει ξεσπάσματα, είτε θλιμμένος, είτε δακρυσμένος προκαλεί πάντα πολύ έντονα συναισθήματα και σε κρατάει δυνατά κοντά του ως το τέλος.


Η πανέμορφη και επιτυχημένη σε πολλούς διαφορετικούς ρόλους Felicity Jones (Rogue One, Inferno, The Theory of Everything - από τις πιο πρόσφατες) στον ρόλο της μητέρας έχει μια πολύ ζεστή ερμηνεία ακόμη και όταν φτάνει φανερά καταβεβλημένη στο τελευταίο στάδιο της αρρώστιας της. 
Η εντυπωσιακή από τις ταινίες Alien, Sigourney Weaver, έχει βέβαια μεγαλώσει αλλά και εδώ είναι εξαιρετικά πειστική στον ρόλο της γιαγιάς του μικρού Conor.
Ο Toby Kebbell (RocknRolla, Warcraft, Dawn of the Planet of the Apes) στον ρόλο του πατέρα περνάει μάλλον απαρατήρητος, αφού ο χαρακτήρας του μένει ανεξερεύνητος, σαν να ήθελε ο σκηνοθέτης να τον "τιμωρήσει" για την καθόλου υπεύθυνη στάση του απέναντι στην οικογένειά του.
Το Τέρας μιλάει με την επιβλητική και υποβλητική φωνή του σπουδαίου Liam Neeson (Star Wars : Episode I - The Phantom Menace, Batman Begins, Schindler's List), που αποτελεί την απόλυτη επιλογή και προσθέτει πολλούς πόντους στη μαγεία της ταινίας (ακόμη ακούγεται στα αυτιά μου). Σπουδαίο, επίσης, είναι και το soundtrack της ταινίας από τον Fernando Velazquez. Αξίζει να το ακούσετε εδώ από την αρχή έως το τέλος. 

Διάρκεια : 108’

Βαθμολογία : 9.5/10  

Αλέξανδρος Παπαδόπουλος

...........................

Το τρέιλερ της ταινίας